4 Başlıkta Türkiyenin Risklerini

Goldman Sachs, Societe Generale, Capital Economics, Fitch, Barclays ve Nomura gibi kuruluşlar TL’deki sert değer kayıplarının Türkiye ekonomisi için yarattığı risklere dikkat çekti. FT analizinde bu riskler 4 başlıkta toplanıyor: Enflasyon, bankacılık sektörü, dolarizasyon ve dış borçlar…
Küresel finans kuruluşları TL’de yaşanan sert kayıpların ardından bu kur krizinin Türkiye ekonomisi için ne anlama geleceği konusunda değerlendirmeler yapıyor.

Dolarizasyonun daha da artabileceği, enfl asyonun yıl sonuna yüzde 25-30 bandına gelebileceği, şimdilik iyi durumda olan bankacılık sektörüne yönelik de risklerin ortaya çıkabileceği ve özellikle döviz cinsi borç yükü artmış Hazine’nin borçlarını ödemesinin daha pahalı hale geldiği belirtiliyor.

Merkez Bankası’nın faiz artırımı gerekiyorken faiz indirerek küresel yatırımcılara enfl asyonla mücadelenin tamamen bırakıldığı mesajını vermesi analistlere göre Türkiye’nin potansiyel büyümesini de ciddi oranda aşağı çekebilir.

4 BAŞLIKTA GİDİŞATIN YARATTIĞI RİSKLER
Financial Times’ın “Lira’nın çöküşü Türkiye ekonomisi için ne anlama geliyor?” başlıklı analizinde “Erdoğan’ın faize yaklaşımının Türkiye’deki finansal sistem ve reel ekonominin sağlığına ciddi riskler taşıdığı, kamuoyundaki tepkilerin giderek yükseldiği” belirtilerek 4 önemli riske dikkat çekiliyor:

1- DOLARİZASYON:
2018 yılında yurtiçi yerleşiklerin mevduatlarının yüzde 49’u dövizdeydi. Bu oran kasım itibariyle yüzde 55’e yükseldi ve yaklaşık 260 milyar dolar büyüklüğe ulaştı. FT’ye konuşan analistler dolar mevduatlarının daha da artarak TL üzerindeki baskının daha da çoğalabileceğinden endişe ettiklerini belirtiyor. Ancak Uluslararası Finans Enstitüsü Başkanı Robin Brooks dolarizasyon konusunda birçok “dedikodu” olduğunu, bu rallinin panik dolarizasyonuna yol açmayacağını belirtiyor. Brooks Twitter’dan yaptığı açıklamada gerçek zamanlı verilere göre dolarizasyon beklemediklerini söyledi.

2- ENFLASYON:
Capital Economics: Enfl asyon bir iki aya yüzde 25 ila 30’a yükselir. İthal ürünlere - özellikle enerji ve hammaddeye olan bağımlılık para birimindeki çöküşün hızla fiyatlara yansıdığı anlamına geliyor. Societe Generale: Türk lirasına olan güvenin azalmasıyla insanlar bankalardan varlıklarını çekebilir, finansal piyasalardaki istikrarın bozulabilir ve Türk Lirasındaki değer kaybı bir hiperenfl asyon dönemine yol açabilir.

3- BANKACILIK:
Fitch: Kredi derecelendirme kuruluşunun Türk bankaların değerlendirmesinden sorumlu isim Hüseyin Sevinç FT’ye yaptığı değerlendirmede şunları söylüyor: “Son yıllarda Türkiye birçok kriz yaşadı ve bankaların makul düzeyde likidite sağlayabildiğini gördük. Bankalar sendikasyon kredilerini bu yıl da başarılı şekilde alıyor. Bankaların piyasanın 1 yıl gibi bir dönem için yeterli döviz rezervi var. Ancak bu sürenin uzamasının ciddi riskleri var.” Societe Generale: Bankanın gelişen piyasalar stratejisti Phoenix Kalen “Endişem bundan sonra ne olacağı. Siz paranızı Türk bankalarında tutmak ister miydiniz?” ifadeleriyle yurtiçi yerleşiklerin güven kaybının mevduatlarını çekmek istemeleriyle sonuçlanabileceği görüşünde. Bloomberg Intelligence: Bloomberg Kıdemli Gelişen Piyasalar Analisti Tomasz Noetzel, Türk lirasındaki değer kaybının çoğu banka için yönetilebilir olduğunu fakat tüm bankalar için bunun geçerli olmadığını söyledi. Noetzel, TL’de dördüncü çeyrekte yaşanan düşüşün Türk bankalarının sermayelerini 3 milyar dolar civarında erittiğini aktarıyor.

4- DIŞ BORÇ:
Barclays: Özel sektörün döviz cinsi borçları 2018’de yaşanan kur krizindekine göre 74 milyar dolar azalmış durumda. Bu dış borcun bir kısmı eski Maliye Bakanı Berat Albayrak yönetiminde başlatılan döviz cinsi yerel borç ihracıyla kamu sektörüne kaymış durumda. Merkezi hükümet borçlarında döviz cinsi borcun toplamdaki oranı 2017’deki yüzde 39 düzeyinden yüzde 60’a ulaşmış durumda. TL’deki değer kaybı Hazine’nin borç yükünü daha pahalı hale getiriyor. Goldman Sachs: “Bu sefer farklı” başlığıyla yayınladığı raporda TCMB’nin faiz artırımlarına ilişkin öngörüsünde revizyona giderek 2022’nin ikinci çeyreğinde 600 baz puan artırım yapılmasını ve politika faizinin yüzde 14’ten yüzde 20’ye çıkarılmasını öngördü. Banka önceki tahminlerinde faizin yüzde 18’e yükseltilmesini öngörüyordu. Bankaya göre bu faiz artırımı enfl asyonu tek haneye geri getirmeye yetmeyecek ancak finansal istikrarın korunmasını sağlar. Credit Suiise: İsviçre merkezli yatırım bankası TCMB'den yüklü bir faiz artışı gelene kadar dolar/TL'nin 14 seviyesine yükselebileceğini öngörüyor. Banka ekonomistleri yüklü bir artış gelmesi durumunda kurun 11 bölgesine gerileyebileceği görüşünde. Banka faizin manşet enfl asyonla aynı seviyeye gelmesi için 500 baz puan artırım gerektiğini, kurdaki istikrar için TCMB'nin 10 puanlık agresiz bir faiz artışına ihtiyaç duyabileceğini belirtiyor.

 

Kaynak:AA
Ventur Gumruk Musavirligi Tarafından Derlenmistir.

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.