Ticarette 1 Trilyon Dolarlık Kolaylık

Ticarette 1 Trilyon Dolarlık Kolaylık

Uluslararası ticarette malların dolaşımı esnasında ticari prosedürlerin basitleştirilmesi ve uyumlaştırılması olarak tanımlanan ‘Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nın ekonomik katkısının yılda 1 trilyon dolar olacağı hesaplanıyor.

Küresel ticaret sistemi için dönüm noktası olacak bir adım atıldı. Dünya Ticaret Örgütü’nün (DTÖ) 21 yıllık geçmişinde ilk kez çokuluslu bir ticaret anlaşması yürürlüğe girdi. Üye ülkelerin üçte ikisinin onaylaması sayesinde devreye giren ‘Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’, küresel ticaretin üzerindeki düzenlemelerin hafifletilmesini ve gümrük uygulamalarının kolaylaştırılmasını amaçlıyor. Türkiye’nin de imzacılarından olduğu anlaşmanın küresel ticarete yılda bir trilyon dolarlık bir katkı sağlaması bekleniyor.

DTÖ Genel Direktörü Roberto Azevedo, anlaşmayı duyurduğu basın toplantısında, Ruanda, Umman, Çad ve Ürdün’ün de onay vermesiyle anlaşmayı hayata geçirmek için gerekli üçte ikilik çoğunluğa ulaşıldığını duyurdu. Anlaşma, gümrük işlemlerinin düzenlenmesini, kolaylaştırılmasını ve ortak standartlara kavuşturulmasını amaçlıyor. DTÖ’ye göre ticaretin basitleşmesiyle bir malı ithal etmek için gerekli süre 1.5 gün, ihracat için gerekli süre de 2 gün azalacak. Bunların hayata geçirilmesiyle dünyada ticaret masraflarının azaltılması sağlanacak. Azevedo, ticaret masraflarının ortalama yüzde 14.3 azalacağını duyurdu. OECD’ye göre ticaret maliyetlerindeki her yüzde 1’lik iyileşmenin dünya ekonomisine 40 milyar dolardan fazla katkı sağlaması öngörülüyor.

En çok gelişmekte olan ülkelere yarayacak

Anlaşmadan en büyük faydayı, ticaret masraflarının daha yüksek olduğu gelişmekte olan ülkelerle, az gelişmiş ülkelerin görmesi bekleniyor. Anlaşma bu ülkelerin ticaretini çeşitlendirmelerine yardımcı olacak. Gelişmekte olan ülkelerin ihraç ettikleri ürün sayısını yüzde 20 artırabilecekleri belirtilirken, az gelişmiş ülkelerde bu oranın yüzde 35’e çıkabileceği belirtiliyor. Bunun yanında, gelişmekte olan ülkelerin üçüncü pazarlara girişinin üçte bir oranında artabileceği, az gelişmiş ülkelerin üçüncü ülke pazarlarına erişimlerinin de yüzde 60 civarında yükselebileceği ifade ediliyor. 2015 yılı rakamlarına göre gelişmekte olan ülkelerin dünya mül ticaretinde payı yüzde 42.

Ezevedo’ya göre kümülatif etki ise çok çarpıcı boyutlarda olacak. 2030 yılında anlaşmanın küresel ticaret artışına yılda yüzde 2.7’lik büyüme ekleyeceği tahmin ediliyor.

Küresel ekonomik büyümedeki katkısı ise yüzde 0.5’in üzerinde hesaplanıyor. Anlaşmanın uygulanmasıyla 18 milyonu gelişmekte olan ülkelerde olmak üzere, 21 milyon yeni iş sağlanacağı, dünya toplam GSYH’sinde 1 trilyon dolara varan katkıda bulunulacağı tahmin ediliyor.

Gelişmekte olan ülkelerin en büyük kazancı elde edeceğinin düşünüldüğü anlaşmanın imzalayıcısı olan 112 ülke, gümrük prosedürlerinin kolaylaştırılması, işbirliğini artırıcı mekanizmaların geliştirilmesi, bilgi paylaşımı ve düşük masraflar gibi yenilikleri uygulayacak.

Türkiye de imzaladı

Yaklaşık 16 yıldır müzakereleri süren anlaşma, 2013 yılında Bali’de düzenlenen konferansta oy birliği ile kabul edilmişti. ‘Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nın imzacıları arasında ABD, Kanada, Avrupa Birliği de var. Türkiye’nin de imzaladığı Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması 2015 yılının başından beri Türkiye için de öncelikli konular arasında.

ANLAŞMA NE ÖNGÖRÜYOR?

■ Ticareti kolaylaştırma kavramı, ticari prosedürlerin basitleştirilmesinden ticareti kolaylaştırıcı yeni teknolojilerin kullanımına kadar çok geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Ticaret tarifeleri gibi geleneksel engelleri dikkate almıyor.

■ Ticareti kolaylaştırma kavramı, DTÖ tarafından, uluslararası ticarette malların dolaşımı esnasında ortaya çıkan tüm faaliyet, uygulama ve formalitelerden oluşan ticari prosedürlerin basitleştirilmesi ve uyumlaştırılması olarak tanımlanıyor.

■ Malların ulusal sınırlar arasında dolaşımı esnasında ortaya çıkan tüm süreç ve kontrollerin etkinliğinin artırılması ve maliyetleri düşürecek şekilde iyileştirilmesi hedefleniyor. Kolaşlaştırma kavramı, en genel ifade ile gümrük işlemlerinin maliyetini ve işlem sürecini azaltacak her türlü yenilik, uyumlaştırma ve basitleştirme işlemlerini kapsıyor.

■ Bu şekliyle, ticaretin etkinliğini artıracak, maliyet ve işlem sürecini kısaltacak her türlü düzenlemeyi kapsayan ticareti kolaylaştırma kavramı, gümrük işlemlerinin ve idari süreçlerin modernizasyonu ve basitleştirilmesi, ileri teknoloji kullanımı, altyapının geliştirilmesi ve standartların uyumlaştırılması gibi ihracat ve ithalatın daha kolay, daha hızlı ve daha düşük maliyetli yapılabilmesini amaçlıyor.

■ DTÖ’nün söz konusu anlaşmayla dünya ticaretindeki sınırlamaların kaldırılması, özellikle bürokrasinin kademeli olarak küçültülmesi, sanayi ülkelerinin başka ülkeler için uyguladığı ithalat gümrüklerinin ve kendi ürünlerine uyguladığı tarım sübvansiyonlarının da azaltılması amaçlanıyor.

Kaynak:AA
Ventur Gumruk Musavirligi Tarafından Derlenmistir.

 

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.