Şanghay Beşlisi ne Girmek Sefa mı Yoksa Cefa mı Getirir


Türkiye’nin hızla değişip duran tartışma gündeminin şu günlerdeki alevli konularından birisi “Avrupa Birliği’ni (AB) boş verip Şanghay 5’lisine girme” tezi oldu. Bu konuyu Erdoğan 2012 ve 2013 yıllarında başbakan olarak da dillendirmişti, ancak bu kadar tartışma yaratmadan küllenip gitmişti. Bu kez daha alevli bir tartışmaya yol açmış gözüküyor. AB ve ABD ile ilişkilerin kötü gidiyor olması, bu kez tartışmanın hem iç hem de dış kamuoyunda daha fazla yankı bulmasına yol açtı.

Daha çok iç politikaya dönük ajitasyon amacı taşıyan bu ifade, laftan pratiğe dönüştürülmesi çok sorunlu bir düşünce.

Öncelikle Şanghay Beşlisi olarak adlandırılan Şanghay İşbirliği Örgütü (ŞİÖ), AB’nin alternatifi bir yapı değil. Yani AB’nin yerine ikame edilebilecek bir çözüm değil. ŞİÖ esasta bir güvenlik işbirliği örgütü. Bu yönüyle daha çok NATO’ya alternatif olabilir. Ancak ŞİÖ, NATO’dan farklı olarak bir askeri ittifak da değil.

ŞİÖ’nün kağıt üzerinde ekonomik boyutu da olmakla birlikte üyeler arasında henüz bir serbest ticaret anlaşması bile yok. Çin ile Rusya arasında enerji ağırlıklı büyük anlaşmalar yapılmış olmasına karşın tüm yapıyı kapsayan bir ticari avantajlar sisteminden söz etmek mümkün değil. Bu yönüyle de ŞİÖ’nün AB ile karşılaştırılabilir bir yanı yok.

ŞİÖ, temelde ABD’nin Çin’i kuşatma, Rusya’yı etkisizleştirme jeopolitik hedeflerine karşı oluşturulmuş bir örgütlenme. ABD’nin 21. yüzyıl stratejisi Çin’in dünyadaki gücünün ve etkinliğinin durdurulmasına odaklanmış durumda. Bu nedenle ŞİÖ, açıkça ortaya konmasa da ABD’nin dünya stratejilerine karşı bir yapı. Dolayısıyla NATO’nun da karşı cephesinde bir güvenlik işbirliği örgütü.

Bu yönüyle NATO üyesi olarak Türkiye’nin karşı cephedeki örgüte girmesi ve kabul edilmesi nasıl mümkün olacağı büyük bir soru işareti. Halen ŞİÖ’de “diyalog ortağı” statüsünde bulunan Türkiye’nin “gözlemci üye” olmasına Çin’in karşı çıktığını da hatırlamakta yarar var.

Türkiye’nin ŞİÖ’ye üye olabilmek için önce “gözlemci üye” olarak kabul edilmesi gerekiyor. Çin, ABD ile uzlaşan İran’ın tam üyeliğine pek sıcak bakmıyor. Bu koşullarda şimdi AB kapısında beklemekten şikayet eden Türkiye’nin ŞİÖ kapısında bekletilmeyeceğinin de bir garantisi yok. Türkiye’nin ŞİÖ üyeliği konusunda Rusya cephesinden şu anda gelen ılımlı mesajların, Rusya’nın ABD ve NATO’ya karşı yürüttüğü politik mücadelenin bir aracı olmaktan öte bir anlamı yok. Çin’den ise anlamlı bir tepki gelmiş değil.

Kaldı ki Türk hükümeti ile Çin ve Rusya IŞİD, Suriye, Irak, Ukrayna, Kırım, Uygur Türkleri gibi sorunlu alanlarda çatışan politikalara sahipler.

ŞİÖ’nün temel kuruluş hedeflerinden birisi, Orta Asya’da radikal dinci hareketlere, terörizme ve ayrılıkçılığa karşı ortak mücadele ve işbirliği. Çin ve Rusya, Orta Asya’daki radikal İslami hareketlerle ilişkiler konusunda Türk hükümetine çok kuşkuyla bakıyorlar.

Özellikle Çin için Uygur Türkleri kritik bir nokta. Türkiye ile Çin bu noktada taban tabana zıt bir duruşa sahip. ŞİÖ anlaşmasına göre üye ülkeler birbirinden sığınmacı kabul edemiyor. Ayrıca bir ülkenin istihbarat örgütü diğerinde kendi muhaliflerine karşı operasyonlar yapabiliyor. Yani Türkiye ŞİÖ’ye üye olursa bu konuda Çin ve Rusya’nın taleplerini kabul etmek zorunda olacak. 
Bu haliyle bir NATO üyesi ve yılların ABD müttefiki olarak Türkiye’nin karşı taraftaki bir örgüte üye olmasının ne kadar çetrefil, sancılı ve sarsıntılı bir sorun olacağı ortada.

Buna kalkışabilmek için ekonominizin dışarıdan gelecek paraya bu kadar bağımlı ve bıçak sırtında olmaması, toplumunuzun bu kadar kutuplaşmış- bölünmüş olmaması, ülkenin içeride ve dışarıda savaş halinde olmaması şart.

Özetle ŞİÖ tartışması, altı boş ve gerçekliği olmayan bir tartışmadan ibaret

Kaynak:Dünya
Ventur Gumruk Musavirligi Tarafından Derlenmistir.

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.