Denizciler Trump Dalgasına Hazırlanıyor

ABD’nin Çin yapımı gemilerden sefer başına 1,5 milyon dolara varan ek ücret alma planında nihai kararın nisan ayı içerisinde açıklanması bekleniyor. Bazı armatörler, kira sözleşmelerini yeniden gözden geçirirken, koruyucu maddeler ekliyor. Armatörlerin bir kısmı da 'B planı' olarak farklı rotalara yönelmeyi düşünüyor.

 

Armatörler, ABD limanlarına uğrak yapan Çin yapımı gemilerden alınması planlanan ek ücretler için B planı yapıyor. Gemi kira sözleşmelerini yeniden gözden geçirilirken, ABD dışı rotalara yönelme planı da yapılıyor.

ABD Ticaret Temsilciliği (USTR) Çin'de inşa edilen veya Çin tarafından işletilen gemilere sefer başına 1,5 milyon dolara varan yüksek liman ücretleri uygulanması önerisinde bulunmuştu. Çin'in gemi inşa ve denizcilik sektörlerindeki manipülasyon ve hakimiyet iddialarına yönelik soruşturma kapsamında gerekçelendirilen bu önlemde, nihai teklifl erin nisan ayında açıklanması bekleniyor. Armatörler ve lojistik operatörleri olası mali sonuçlara hazırlanırken, gelişen mevzuat ortamında yollarını bulmaya çalışıyorlar.

Çin yapımı gemiler küresel denizcilik kapasitesinin üçte birinden fazlasını temsil ediyor. Konteyner filolarının yaklaşık yüzde 30'u ve kuru yük gemilerinin yarısına yakını Çin yapımı gemilerden oluşuyor. Küresel uzmanlar, armatörler ve gemi kiralayanların, Çin yapımı gemileri hedef alan beklenen ABD liman ücretlerine hazırlanmak için kira sözleşmelerini gözden geçirdiğine işaret ediyor. USTR önerileri henüz sonuçlandırmamış olsa da, denizcilik firmaları şimdiden anlaşmalara koruyucu maddeler eklemeye başladı. Sektör kaynaklarına göre, bu yeni hükümler, uygulanan vergilerin mali sorumluluğunu kısmen ya da tamamen kiracılara yüklüyor. Bazı sözleşmeler, yük ile ilgili masrafl ar için kullanılan mevcut hükümleri yansıtıyor. Gerçekleşmeleri halinde tüm harç ve vergilerin kiracılar tarafından karşılanacağını öngörüyor. Diğerleri ise armatör katkıları için bir üst sınır belirleyerek fazla masrafl arın kiracılar tarafından karşılanmasını öngörüyor.

Yunan brokerlik şirketi Xclusiv Shipbrokers, USTR'nin önerisinin gemi alım satım piyasasını da etkilemeye başladığına dikkat çekti. Armatörler, Çin yapımı gemiler yerine Japon gemilere yöneldi. Çin yapımı olmayan gemilerin piyasanın üzerinde fiyata satıldığı belirtiliyor.

 

Düşük marjlı mallarla uğraşan, müşteriye yansıtmak zorunda
USTR'nin Washington'da yakın zamanda düzenlediği bir oturumda ABD'li milletvekilleri, işçi sendikaları, çelik üreticileri ve denizcilik yöneticileri bir araya gelerek önerilen vergiler konusunda keskin görüş ayrılıkları olduğunu ortaya koydu. Birçoğu Çin'in gemi inşasındaki hakimiyetine ilişkin endişelerini dile getirirken, diğerleri aşırı ücretlerin tedarik zincirlerini bozabileceği ve kilit endüstriler için maliyetleri artırabileceği konusunda uyardı. Uzmanlara göre, petrol taşımacılığı gibi yüksek değerli kargo sektörleri için şirketler ekstra maliyeti minimum etkiyle karşılayabilir. Sefer başına 24.000 TEU'ya (yirmi fit eşdeğer birim) kadar taşıma yapan büyük konteyner taşıyıcıları da masrafı çok sayıda sevkiyata dağıtarak etkiyi hafifl etebilir. Ancak, taze ürün ihracatçıları gibi düşük marjlı mallarla uğraşan sektörler, artan maliyetleri tüketicilere yansıtmaktan başka çareleri kalmayacağından korkuyor.

MPC Container Ships ASA'nın eş CEO'su Moritz Fuhrmann, bu hafta Singapur'da düzenlenen bir denizcilik panelinde, “Önerilen vergi, nihayetinde müşterilere yansıtılacak olan ayarlanabilir bir rakam” dedi.

Maersk, MSC ve ZIM gibi büyük taşıyıcılar büyük ölçüde Çin yapımı tonaja güvendikleri için, ücretlerin muhtemelen Çinli olmayan filolara sahip operatörlere ayrıcalık tanıyarak rekabet ortamını bozacağı öngörülüyor.

TAB Başkanı Ergenç: Farklı rotalara yöneliriz
Bazı Türk denizcilik şirketlerinin genç filosunda Çin yapımı gemiler ağırlıkta. Dolayısıyla ABD Ticaret Temsilciliği'nin (USTR) bu kararı, Türk armatörleri de endişelendiriyor. Türk Armatörler Birliği (TAB) Başkanı Cihan Ergenç, bu kararla sadece Çin’in değil ABD’li, Yunan, Avrupalı ve Türk armatörlerin de cezalandırıldığını ifade ederek, “Bu doğru değil ve uluslararası hukuka aykırı. BIMCO, ICS gibi uluslararası denizcilik örgütleri de kararın yanlış olduğunu belirten yazılar yazdı ve geri adım atılması gerektiğini vurguladı. ABD Başkanı Trump'ın ne yapacağı henüz net değil. Uzun bir süreç, takip edip göreceğiz. Kararın gözden geçirilmesini bekliyoruz” diye konuştu. Ergenç, bu adımın en çok ABD ekonomisine zarar vereceğini, navlundaki artışın enfl asyonu körükleyeceğini ve tedarik zincirinde büyük kırılmalara neden olabileceğini söyledi. Ergenç, teklifin kabul edilmesi halinde Türk armatörlerin Çin yapımı gemilerini satmak yerine farklı ticaret rotalarına yöneleceğini söyledi.

Petrol ve enerji sektörlerinde alarm zilleri çalıyor
Clarksons Research, geçen yıl ABD limanlarına uğrayan ve Çin'le olan bağlantıları nedeniyle 1,5 milyon dolarlık maksimum ücretle karşı karşıya kalabilecek gemilerin sayısını yaklaşık 37 bin olarak hesaplandı. Birden fazla limana uğramaları nedeniyle en fazla konteyner taşımacılığı bu durumdan etkilenecek. Petrol ve enerji sektöründe de alarm zilleri çalıyor. Çin yapımı tankerler halihazırda ABD petrolünün ve rafine ürünlerinin önemli bir bölümünü taşıyor. Amerikan Petrol Enstitüsü, önerilen ücretlerin ABD ham petrol ihracatını yaklaşık yüzde 20 oranında azaltabileceği ve tüketicilere yılda 30 milyar dolara kadar ek maliyet getirebileceği uyarısında bulundu. Nakliye şirketleri, tüccarlar ve liman yetkilileri, yürürlüğe girmesi halinde ücret yapısının tedarik zincirlerini aşağıya çekeceğini ve sadece ihracatçıları değil tüketicileri de etkileyeceğini savunuyor.

 

Kaynak: Ekonomim.com
Ventur Gümrük Müşavirliği tarafından derlenmiştir

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.