Çin Makinesine Ek Vergi Talebi

Makine ihracatı durgunlaşırken, sektör Çin’den dampingli ithalat ve finansman erişimdeki sıkıntılar nedeniyle zor günler geçiriyor. MİB Başkanı Emre Gencer, iç pazarı korumak için ilave gümrük vergisi ve teşvik sisteminde düzenleme çağrısı yaptı.


Finansman erişiminin sektördeki en büyük sorunlardan biri olduğuna vurgu yapan Makine İmalatçıları Birliği (MİB) Başkanı S. Emre Gencer, “Dezenflasyon sürecinde kredi faizleri olağanüstü yüksek seyrederken, Türk lirası da reel olarak değerlenmeye devam etmektedir. Yapılan açıklamalardan, bu politikanın bir süre daha devam edeceğini anlıyoruz. Bu durumun maliyetlerimizi artırdığı ve bilançolarımızda hasara neden olduğu kuşkusuzdur. Tam da bu dönemde, en çok ihtiyaç duyduğumuz uygun koşullu yatırım kredilerine erişemiyoruz” dedi.

Yatırım Taahhütlü Avans Kredisi (YTAK) Programı’ndan sektörün yeterince yararlanamadığını belirten Gencer, proje bazlı teşvik sistemi kapsamındaki yatırımlar için alternatif bir faiz indirimi modellerinin geliştirilmesi gerektiğini vurguladı. Gencer, reeskont kredilerinde yapılan faiz indiriminin olumlu bir gelişme olduğunu belirterek, “Reeskont kredilerinin faizlerinin, politika faizindeki son indirime paralel olarak bu ay da düşürülmeye devam edilmesini bekliyoruz” diye konuştu. Gencer, yatırım teşvik sisteminin daha etkin hale getirilmesi gerektiğini belirterek, “Mevcut yatırım teşvik sistemimizi doğrudan destek unsurlarına dayalı daha etkin bir yapıya kavuşturmamız gerektiği kanaatindeyiz. Sanayi ve Teknoloji Bakanımız, geçtiğimiz aylarda yaptığımız bir sektör toplantısında yeni teşvik sisteminin kısa süre içerisinde açıklanacağını beyan etmiştir. Yeni teşvik sisteminin, bu konudaki beklentilerimizi karşılayacağını ümit ediyoruz” açıklamasını yaptı.

“Yerli Malı Tebliği önemli bir adım ancak düzenlemeler gerekebilir”
Yeni Yerli Malı Tebliği’nin 1 Ocak 2026’da yürürlüğe gireceğini hatırlatan Gencer, ithal makinelere yerli malı belgesi verilmesini önleyecek düzenlemelerin önemine dikkat çekti. Ancak, küresel ölçekte ihracat yapan firmaların bazı belgelere erişim konusunda sıkıntı yaşayabileceğine vurgu yaparak, “Yerli malı belgelerinin kolaylaştırılmış prosedürlerle verilmesini sağlayacak düzenlemeler yapılmalı” dedi. Türkiye’nin son iki yıldır finansal istikrarı sağlamak için dezenfl asyon politikası izlediğini hatırlatan Gencer, “Biz ülkemize güveniyoruz ve önümüzdeki günlerde programın üretim ve ihracatı destekleme amacıyla güçlü adımlar atılacağına inanıyoruz” değerlendirmesini yaptı.

“Çin menşeli makinelere ilave gümrük vergisi getirilmeli”
Uzun yıllar ortalama yüzde 10’a yakın büyüyen makine sektörünün geçtiğimiz yıl yatay bir seyir izlediğini hatırlatan Emre Gencer, Çin’den yapılan dampingli makine ithalatı ve yurt içi yatırımlardaki daralmanın sektöre olumsuz yansıdığını söyledi. “Olumsuz dış talep koşullarının hâlâ devam ediyor olması, sektörümüz açısından bu yılın da sıkıntılı geçeceğini işaret etmektedir” diyen Gencer, ABD’nin uluslararası ticaret sistemindeki dengeleri değiştiren politikalarına da işaret ederek, “ABD ve AB arasındaki müttefiklik ilişkisinin sona ermesi süreci başlamış durumda. Bu, Türkiye için yeni fırsatlar yaratabilir. Nitekim Avrupa’nın Türkiye’nin askeri gücü ve imalat sanayi potansiyeline ihtiyaç duyacağı yönünde Avrupa kamuoyunda yoğun tartışmaların başladığına şahit oluyoruz” diye konuştu.


Öte yandan Gencer, ABD’nin Çin’e yönelik ek gümrük vergileri nedeniyle Çinli firmaların alternatif pazarlara yöneleceğini, bunun Türkiye’yi olumsuz etkileyebileceğini vurguladı.

Çin’den yapılan dampingli makine ithalatının sektör üzerindeki olumsuz etkilerine değinen Gencer, “İç pazar dengelerimizin daha fazla bozulmasını engellemek amacıyla, Çin menşeli makinelere bağlı tarife oranı üzerinde ilave gümrük vergisi uygulanmaya başlanmalıdır” diye konuştu.

Gencer ayrıca, teknik mevzuata uygun olmayan, düşük kaliteli ithal makinelerin piyasada yarattığı risklere karşı daha sıkı piyasa gözetimi ve denetimi talep ettiklerini belirtti.


Kaynak: Ekonomim.com
Ventur Gümrük Müşavirliği tarafından derlenmiştir

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.